Friday, December 11, 2009

21 days to 2010: Foody Friday: turkey/soy flaxseed meatloaf!

I've shared my meatloaf adventures before (not to be confused with my Meat Loaf adventures, LoL!), but today I'd like to highlight my most recent experiment: turkey/soy flaxseed meatloaf.  Yeah try saying that three times fast:

. . turkey/soy flaxseed meatloaf!
. . . turkey/soy flaxseed meatloaf!
. . . . turkey/soy flaxseed meatloaf!

The soy part was, as usual, a pack of fake ground beef soy crumbles from MorningStar Farms.

The turkey was a roll of 97/3 Honeysuckle White.

But I was out of breadcrumbs!! fyi, breadcrumbs are used to add bulk and moisture, and to kinda hold things together, so I couldn't just leave it out... So I looked for a substitute ... Found a suggestion to use oatmeal instead of breadcrumbs, and another suggested flaxseed.


Seeing as I had recently bought us a box of Milled Flax Seed, I figured this would be a good way to sneak in some Omega-3 oils into the dish, especially considering the previous box took years to get finished!

But precisely because flaxseed is mega-rich in oils, I knew it wouldn't be wise to do a 1-to-1 substitution: instead of 1.5 cups breadcrumbs, I used about 1 cup milled flaxseed.  All other ingredients remained pretty much the same.


Because I was worrying about breadcrumb substitution, I forgot about my usual diced celery addition.  Oh well.  Totally remembered the "bonus" boiled eggs, tho, yay!  You can see them here, picture taken as I was transferring the soy/meat/flaxseed/etc mixture into the loaf pan.

Then genius that I was, I forgot to set the timer while it cooked.  Once again I'm very glad I got us a meat thermometer, it's come in handy in cases like this, making sure the internal temperature was high enough.

The end product was definitely oilier than usual:




Here's a glimpse of the meatloaf we'd helped ourselves to it for dinner: that's a bit of egg peeking out at ya, and you can see the pooled slime excess oil at the bottom:




All-in-all it was still a decent experiment, although because of the excess (good) oil, the meatloaf felt a little slimy. Still good, though. Maybe next time I'll try the oatmeal substitute, since that would add some good fiber to the dish.

How about you -- have you had any substitution adventures before? How did they turn out?

NOTE: Images of MorningStar Farms' Meal Starters Grillers Recipe Crumbles, Honeysuckle White 93/7 Lean Ground Turkey Roll and Hodgson Mill's Brown Milled Flax Seed products were taken from their websites.





If you liked this post, please consider subscribing to my feed
or subscribing via email. I'm on Twitter too!



1 comment:

  1. Great recipe you got there .. but can you arrange the steps on how to do the recipe and then also the ingredients thanks :D

    ReplyDelete

Dear legitimate commenters: all comments are welcome! My sincere apologies for making you go through the word verification hurdle, tho.

Dear spammers: please don't bother... I'm just gonna delete any spam that squeaks through word verification anyway, so why not save us both the trouble, eh?

Thanks!
*lynne*

Blog Widget by LinkWithin